🥀 _ * A student asked his teacher * _



Dear teacher, we understand your point well during your period, we also enjoy your words and therefore we look forward to your period.

But

When we read a book, we don't get the pleasure we get in your period.

The teacher said: How does a bee make honey?

One student replied: With the juice of flowers ...

The teacher asked: If you eat flowers like this, what will they taste like?

The student replied: It will be bitter ...

The teacher said: O my son ... The field of teaching is like the work of a bee. The teacher visits millions of flowers (books, experiments, observations) like a bee and then presents the juice of these flowers to his students in the form of sweet honey (abstract).

May Allah protect everyone who is involved in this work of the Prophets.

Peace be upon every one of our teachers

One aspect of this anecdote is that if a teacher feels that my teaching is not as sweet as honey, that is, the students are not interested, there are two reasons:

The first reason is that this teacher did not visit the flower like a bee. That is, he relied on only one book for preparation.

Secondly, like a bee, this teacher brought bitter flowers in front of the students instead of making honey by extracting the juice of flowers. That is, he told the students the same thing as he had read in the book.

If it included examples according to the minds of the students, with the help of blackboards or other educational tools, appropriate activities were selected, the result of this hard work would be in the form of sweet honey.

The work of a teacher is as hard and tiring as the work of a bee. But the result is as delicious as honey.

🥀 _*ایک طالبِ علم نے اپنے استاذ صاحب سے عرض کی*_ 🥀



استاذ محترم، آپ کے پیریڈ میں ہم بات اچھی طرح سمجھ جاتے ہیں، آپ کی باتوں کا لطف بھی اٹھاتے ہیں اور اس لیے آپ کے پیریڈ کا انتظار بھی رہتا ہے۔

لیکن

جب ہم کتاب پڑھتے ہیں تو ہمیں وہ لطف حاصل نہیں ہوتا جو آپ کے پیریڈ میں حاصل ہوتا ہے۔

استاذ صاحب نے فرمایا: شہد کی مکھی شہد کیسے بناتی ہے؟

ایک طالب علم نے جواب دیا : پھولوں کے رس سے۔۔۔

استاذ صاحب نے پوچھا : اگر تم پھولوں کو یونہی کھا لو تو ان کا ذائقہ کیسا ہو گا؟

طالب علم نے جواب دیا : کڑوا ہوگا۔۔۔

استاذ صاحب نے فرمایا : اے میرے بیٹے۔۔۔ درس وتدریس کا شعبہ بھی شہد کے مکھی کے کام کی طرح ہے۔ استاذ شہد کی مکھی کی طرح لاکھوں پھولوں (کتب، تجربات، مشاہدات) کا دورہ کرتا ہے اور پھر اپنے طلبہ کے سامنے ان پھولوں کے رس کا نچوڑ میٹھے شہد (خلاصے) کی صورت میں لا کر رکھتا ہے۔

اللہ تعالیٰ ہر اس شخص کی حفاظت فرمائے جو انبیاء کے اس کام سے تعلق رکھتا ہے۔

ہمارے ہر استاذ اور استانی کے لیے سلامتی ہو

اس حکایت کا ایک پہلو یہ بھی ہے کہ اگر کسی استاذ کو یہ محسوس ہوتا ہے کہ میرے درس میں شہد کے جیسی چاشنی نہیں، یعنی طلبہ دلچسپی نہیں لیتے تو دو وجوہات ہو سکتی ہے :

پہلی وجہ یہ کہ اس استاذ نے شہد کی مکھی کی طرح پھول پھول کا دورہ نہیں کیا۔ یعنی تیاری کے لیے صرف ایک کتاب پر تکیہ کر لیا۔

دوسرا یہ کہ شہد کی مکھی کی طرح اس استاذ نے پھولوں کا رس نکال کر شہد بنانے کے بجائے طلبہ کے سامنے کڑوے پھول لا کر رکھ دیے۔ یعنی جیسا کتاب میں پڑھا تھا ویسا کا ویسا طلبہ کو سنا دیا۔

اگر اس میں طلبہ کے ذہنوں کے مطابق مثالیں شامل ہوتی، تختہ سیاہ یا دیگر تعلیمی آلات سے مدد لی جاتی، مناسب سرگرمیوں کا انتخاب کیا جاتا تو اس محنت کا نتیجہ میٹھے شہد کی صورت میں نکلتا۔

استاذ کا کام شہد کی مکھی کے کام کی طرح سخت اور تھکا دینے والا ہے۔ لیکن اس کا نتیجہ بھی شہد جیسا لذیذ وشیریں ہے